Yhtiöstä Toimitus Maksaminen Takuu Ota meihin yhteittä
23.01.2020

Vaihteiden säätö. Tiedot vaihteiden säädöistä auttavat säästämään aikaa ja rahaa

Vaihteiden säätö

Tiedot vaihteiden säädöistä auttavat säästämään aikaa ja rahaa

Polkupyörien kehityksessä on vaihteiden keksiminen nopeuttanut huomattavasti alan kehitystä ja tukenut polkupyörien käytön laajentumista. Vaihteiden vaihtamiseen ja pyörän vaihteiden lukumäärään on aikojen saatossa tehty useita muutoksia ja täydennyksiä. Melkein koko polkupyörän käytön ajan on vaihteiden vaihtamiseen käytetty ketjuvaihdetta(derailleur), jota ohjataan vaijerilla ja vaihdevivulla.
Hyvä vaihdejärjestelmä on kuin hyvä kenttätuomari – et edes huomaa sen olemassaoloa. Ongelmia syntyy vasta silloin, kun huomaat vaihteiston olemassaolon, joko ketjuna, joissa vaihto ei toimi odotetulla tavalla tai polkiessa kuuluvana ärsyttävänä kirskuntana.
Vaihteisiin liittyvissä ongelmissa on monta eri syytä. Ovatko vaijerit mahdollisesti ruostuneet? Kulkevatko sisäiset vaijerit oikealla tavalla? Onko vaijerin suojus rikkoontunut? Onko vaijerin pää vaihdevivussa väärässä asennossa? Tämä luettelo ei ole lopullinen, mutta ne kaikki ovat mahdollisia syitä, jotka saattavat aiheuttaa muuten laadukkaassa kulkuneuvossa aikamoista haittaa ja päänvaivaa.
Jos taas kaikki komponentit ovat hyväkuntoisia, ongelman syy saattaakin piillä takapyörän kalibroimattomassa ketjunvaihtomekanismissa. Yhtenä vaihtoehtona tällaisen ongelman kohdalla on kuljettaa pyörä lähimmälle korjaamolle. Toisena vaihtoehtona on käyttää edullisempaa ja palkitsevampaa vaihtoehtoa eli noudattaa tässä annettuja ohjeita (olisi suositeltavaa, että takapyörä olisi nostettu näiden toimenpiteiden ajaksi irti lattiasta).

01 Oikealla reitillä kulkeva ketju

Varmista, että pyörän ketju kulkee vaihteen kautta oikealla tavalla. Sen pitää lähteä kasetista, kulkea ylemmän vaihtajan rattaan yli (sen päältä ja edestä) ja sen jälkeen alemman vaihtajan rattaan yli (sen takaa ja alta). Ketju ei saa koskettaa mihinkään muuhun. Jos näin ei ole, niin...

02 Tasapainottaminen

Tarkista rungon koukun säätöjä. Ketjun pitäisi kulkea takaa katsottuna suoraan molemman vaihtimen rattaan kautta, riippumatta siitä, millä vaihteella se on. Jos ketju ei kulje suoraan, on pyörä toimitettava paikalliselle korjaamolle tai investoitava rungon koukun säätölaitteeseen.

03 Kohdista korkealle

Löysää vaijerin pulttia riittävästi, jotta voi siirtää ketjunvaihtomekanismia vasemmalla kädellä, samalla polkemalla oikealla kädellä poljinta. Ketjun pitäisi sinä hetkenä olla korkeimmalla vaihteella (pienimmällä rattaalla) vaihteella. Korkeammalla olevalla rajoittimella määrittelet, kuinka kauas ulospäin ketjunvaihtomekanismi voi liikkua.

04 Lennä matalalta

Nosta ketjunvaihtomekanismi käsin pienimmälle vaihteelle (isoimman rattaan päälle), polkemalla samalla kädellä poljinta. Vältä vaihteen edelleen nostamista ja pyörän koskettamista. Matalampaa rajoitinta – joka on normaalisti näistä kahdesta ulompi – säätämällä määrittele asento, jossa ketju ei kulkisi isoa ratasta kauemmas.

05 Kiristä

Siirrä ketju taas pienimmälle rattaalle ja kiristä vaijeri aivan kuten kitaran kieli – ei niin kireälle, että ketjuvaihtomekanismi liikkuisi. Siihen menee ehkä muutama kokeilukerta. Kokeile sen jälkeen kaikkia vaihteita, jotta varmistaisit toimenpiteen oikean kulun.

06 Tarkista ja säädä

Jos säädöissä on vielä toivomisen varaa, käytä vaijerin kiristintä. Käännä sitä sisäänpäin (myötäpäivään), jos haluat löysätä vaijeria ja ulospäin, jos tarvitset kiristystä. Saattaa olla, että pyörä ei toimi ajaessa samalla tavalla kuin ennen rungon päällä – tällaisessa tapauksessa voit toistaa yhden edellisistä toimista.